Aplikace našich výrobků:
Měření na Pendolinu (CDT-680)
Základní popis
V průběhu roku 2004 probíhala měření na snad nejznámější železniční soupravě v České republice, soupravě Pendolino (jednotka řady CDT-680). Na měřeních se podílela i firma MEAS Prog. s.r.o. vlastním systémem pro měření a analýzu signálů.
Jádrem prováděných měření bylo snímání svislých a příčných sil na vybraných dvojkolích soupravy, zrychlení na rámu podvozku a na skříni vozidla. Výsledkem pak byl výpočet výslednic sil působících v místě styku kola vozidla s kolejnicí, výpočet vibrací podle kritérií bezpečnosti a kvality chodových vlastností vozidla. Záznam přibližně více než šedesáti primárních v další téměř stovky vypočtených signálů byl dělen na malé úseky a takto vytvořené datové části statisticky zpracovávány v závislosti na typu traťového úseku v aktuálním místě pořízení záznamu. Statistické výpočty představující stovky grafů se několika různými metodami porovnávají s limitními a očekávanými hodnotami definovanými vyhláškami UIC518 a UIC518.1.
Technické řešení
Pro měření byly použity dva měřicí počítače:
- DAS 64-518
osazeno 8x PCA-1608AM a 1x PCT-2403
měřicí software DAS-Rail verze 2.0 - DAS 48
osazeno 6x PCA-1608M a 1x PCT-2403
měřicí software DAS-Rail verze 2.0
V měřicím řetězci byly na analogové straně předřazeny můstky Hottinger a analogové filtry. Některé analogové signály zajišťovala přes telemetrickou soupravu německá zkušebna z Mundennu.
Software
Program DAS-Rail na obou DASech měl na starost v reálném čase:
- snímání dat a převod do fyzikálních jednotek podle kalibrací
- snímání polohy na trati
- generování kilometráže (speciální nespojitý a nelineární signál sloužící pro popis tratě)
- synchronizaci ujeté dráhy s reálnou kilometráží
- synchronizaci traťových úseků s reálnou kilometráží (přímé, oblouky, přechodnice)
- veškeré výpočty výsledných průběhů
- veškeré statistické výpočty a třídění do tabulek v závislosti na aktuální poloze na trati (výpočetní algoritmus je odlišný v přímých úsecích, v obloucích a v přechodnicích)
- kreslení vypočtených výsledků na obrazovky
- kreslení schematického podélného diagramu právě projížděné tratě na obrazovky
- tisk grafických záznamů vybraných signálů na tiskárně v reálném čase
Program Graph-518 (nadstavba Excelu) zajišťoval:
- roztřídění tabulek z DAS-Rail podle měřicích úseků
- synchronizaci naměřených dat s údaji o geometrické poloze koleje v měřených úsecích
- výpočet očekávaných hodnot a porovnání s naměřenými hodnotami
- dvojrozměrné statistické zpracování
- automatické generování tiskových grafických příloh do protokolu
Oba programy jsou vyvíjeny dlouhou řadu let od prvních verzí pracujících v operačním systému MS-DOS po dnešní pracující pod operačními systémy Linux a Windows.
Kontakt
MEAS Prog. s.r.o.
Dobronická 1257, Praha 4 - Kunratice
http://www.measprog.cz